"Ellenzék meg tömeggyűlés? Kussoljunk róla!" Alakul a közmédia arculata

Két napja sincs, hogy arról írtunk, a közmédia milyen tökös gyerekekkel van teli, mert a minap is csak úgy zúdították a kellemetlen kérdéseket az exkormányfő felé. A régiónkban meg hát nem szokványos dolog az ország erős emberét úgy piszkálni, ahogy azt az állami televízió- és rádiócsatorna munkatársai tették. Erre meg most az a legújabb hír az RTVS háza tájékáról, hogy kiszivárgott egy belsős anyag a Szlovák Rádió és Televízió rádióműsorainak hírosztályáról, ami arról rendelkezik, a beosztott zsurnaliszta milyen kormánypárti szempontok alapján válassza ki a rövid hírek anyagát.

"Ellenzék meg tömeggyűlés? Kussoljunk róla!" Alakul a közmédia arculata
Fotó: tasr

Szóval ez a megszellőztetett szabály nem pont arról szól, hogy az ellenzéknek milyen nagyszerű teret kell biztosítani a hírműsorban, hanem inkább éppen az ellenkezőjéről. Egyfajta "hallgassuk el, miről szól a parlamenti oppozíció munkája, de ha mégis teret adunk nekik, iziben csatoljunk hozzá kormánypárti anyagot is" hozzáállásról.

Az RTVS felháborodást kiváltó belső anyaga a "Rövid hírek - alapelvek" címet viseli, és a szerzője pedig Petra Stano Maťašovská, a közmédia hírosztályának vezetője. Olyan részek szerepelnek ebben a dokumentumban, mint például:

- a hírfolyamba alapból ne menjenek olyan beszámolók, amelyek az ellenzéki képviselők törvénytervezeteiről  vagy módosító javaslatairól szólnak, csak abban az esetben, ha már a törvényhozás a második olvasatba utalta azokat, de még ezeket is csupán akkor, ha kiegészülnek a kormánykoalíció illetékesének nyilatkozatával. (A parlamenti gyakorlat azt mutatja, ezek az első olvasatban lévő ellenzéki javaslatok úgy sem jutnak át a második olvasatba, ezért a fontosságuk elenyésző. Gyakran szakmaiatlan fércmunkákról van szó..., amelyek csak félrevezetnék a hallgatóközönséget)

- a hírfolyamba ne kerüljenek szervezés alatt álló eseményre invitáló részek, főleg, ha az az esemény valamilyen tiltakozó megmozdulás, tömeggyűlés

Az ilyen fura pontokat is tartalmazó anyag valódiságát a közmédia elismerte, és Maťašovskát figyelmeztetésben részesítette. Erről beszámolt az állami hírügynökség is, idézve az RTVS szóvivőjét:

"a megjelentetett szöveg néhány bekezdését ... nem megfelelően fogalmazták meg, ami súlyos dezinformációra adott módot. Az állami média nem ért egyet a nyilvánosságra hozott anyag értelmezésével, mert az szövegkörnyezetéből kiragadott..."

Az ilyen faramuci védekezés, illetve hát a fő probléma, az ellenzékieket kisemmiző RTVS-es alapállás kellően felhergelte az ellenzéki erőket. Veronika Remišová (OĽaNO ) szerint a demokratikus változások visszafordítását és az elnyomó kommunista rendszer újbóli bevezetését jelentő súlyos normalizációs kísérletről van szó. Úgy véli, ez a kormánypártok durva propagandáját segíti és az ellenzék kisemmizését abből a médiából, amit az adófizetők pénzéből tartanak fenn.

Lucia Ďuriš Nicholsonová (SaS) sem repes az örömtől, hogy ilyen dolgok mennek a közszolgálati elektronikus médiában. "Ez már olyan súlyos botrány, hogy az már maga a visszatérés a kommunista időkhöz. Az ellenzéki képviselők rendkívüli parlamenti ülés összehívását is fontolóra veszik.  

Marek Maďarič, a Smer korábbi erős embere, jelenlegi honatyája is húzza a száját, hogy mi folyik a közmédiánál. A korábbi kultuszminiszter a közszolgálatiság alapelveinek megsértéséről beszél: "Ez a hírszerkesztési útmutató a Szlovák Rádió és Televízió ellenzékellenes magatartását mutatja".

Bugár Béla sincs elragadtatva az egész helyzettől, ami meglepte őt. A Híd elnöke  szerint ezzel a kérdéssel nem a törvényhozásnak, hanem az RTVS vezetőjének és médiatanácsnak kell foglalkoznia, ez az a fórum, "ahol erről a dologról beszélni kell", hiszen az érintett médiától joggal várható el az objektivitás.

sárp