A kora gyermekkorban szedett antibiotikum növelheti a tejallergia és az asztma kockázatát

A kora gyermekkorban szedett antibiotikum növelheti a tehéntejjel szembeni allergia és az asztma kialakulásának kockázatát - állítja egy finn kutatás.

A kora gyermekkorban szedett antibiotikum növelheti a tejallergia és az asztma kockázatát

A Tamperei Egyetem által publikált doktori disszertáció szerzője 1996 és 2004 között született finn gyerekek adatait használta fel az országos nyilvántartásból. A vizsgált csoportból 2005-ig több mint 16 ezer gyereknél állapítottak meg tehéntej-allergiát és 20 ezernél asztmát. Egyéb országos regiszterekből az alkalmazott antibiotikumokról és más ezzel összefüggő tényezőkről kapott információt a szerző.

Az összehasonlító elemzés eredménye azt mutatta, hogy az antibiotikummal kezelt gyerekeknél nagyobb volt a veszélye az asztma vagy a tehéntej-allergia kialakulásának, mint azoknál, akik kiskorukban nem kaptak antibiotikumot.

A kutatás azt is kiderítette, hogy a várandósság alatt az anya által szedett antibiotikum is hatással lehet a megszületett gyermek asztmára és tejallergiára való hajlamának növekedésére.

A szerző hangsúlyozta, hogy a gyermekkori asztma és tejallergia előfordulása sok ipari országban megugrott a 20. század második felétől. A kutató szerint az esetek számának csökkentéséhez fontos azonosítani azokat a faktorokat, amelyek az asztma és allergiás betegségek kialakulásához vezethetnek.

mti/para