Na polceste medzi Veľkým Mederom a Medveďovom sa minul asfalt?

camera

1

Na polceste medzi Veľkým Mederom a Medveďovom sa minul asfalt?

Foto: András Á. Cséfalvay 

Zdieľať

Túto otázku si určite mnohí kládli počas posledných dvoch týždňov, odkedy otvorili celý úsek cesty I/13 medzi Veľkým Mederom a Medveďovom. Od Čiližskej Radvane však táto rekonštrukcia pôsobí skôr ako „mŕtvemu bozk“.

V súvislosti s týmto úsekom vyjadrili vodiči na Facebooku svoju nespokojnosť, najmä tí, ktorí túto trasu využívajú denne. Mnohí totiž očakávali, že nevyhovujúca slovenská časť európskej trasy E575, tiahnúca sa od Veľkého Medera až po slovensko-maďarskú hranicu, bude mať kvalitatívne parametre vyhovujúce požiadavkám 21. storočia. Nakoniec to dopadlo podľa očakávaní iba s jednou polovicou cesty. Od Čiližskej Radvane po Medveďov stále nemôžeme sklopiť oči od hanby iba preto, aby sme nezišli z cesty. Podľa všetkého by sa síce v priebehu jedného, až dvoch rokov mohla zrekonštruovať zostávajúca, približne 6-kilometrová časť, no sľubov už bolo viac než dosť.

„Ten úsek len pozliepali, ledva naň nasypali trochu asfaltu. Bohužiaľ, už na začiatku nám povedali, že tento úsek sa nebude rekonštruovať, až o 1-2 roky. Nechceli sme veriť, že tento úsek vynechajú, ale bohužiaľ, naozaj je to tak," reagovala na naše otázky Erzsébet Janík, starostka Čiližskej Radvane.

Rekonštrukcia cesty I/13, ktorá bola čiastočne postavená z betónových panelov, sa začala spomínať už pred šiestimi rokmi, no až do minulého roka sa v tejto veci prakticky nič nepohlo. Na jar 2022 minister dopravy Andrej Doležal potvrdil, že pracujú na modernizácii ciest postavených z podobných betónových panelov.

 „Staré betónové cesty výrazne poškodzujú tlmiče a disky kolies, čo môže viesť k nehodám, a preto je ich komplexná modernizácia veľmi dôležitá aj z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky,” vyhlásil.

Slovenská správa ciest už vtedy vyhlásila verejné obstarávanie na 6-kilometrový úsek medzi Veľkým Mederom a Čiližskou Radvaňou. Odvtedy uplynul ešte rok, kým sa práce skutočne začali, hoci cestu uzavreli až v máji namiesto plánovaného apríla 2023, keď sa podarilo zabezpečiť obchádzkovú trasu pre nákladnú dopravu.

Práce sa v auguste začali aj na T-križovatke vo Veľkom Mederi, na križovatke ciest 63 a I/13, a od polovice novembra mohli vodiči začať využívať časť novej cesty medzi Veľkým Mederom a Čiližskou Radvaňou. Práce boli na istý čas kvôli zime prerušené, pričom zostali ešte úseky pri veľkomeďerskej pošte a v obci Ižop, ako aj úsek od Čiližskej Radvane po Medveďov. Ich rekonštrukcia sa napokon začala túto jar a trvala až do konca júla.

Na tomto poslednom úseku – ako uviedla aj Erzsébet Janík – zrekonštruovali úplne len dva mosty, zvyšok cesty je skôr len akási provizórna oprava.

K nedorozumeniam ohľadom komplexnej rekonštrukcie celého úseku cesty I/13 pravdepodobne najviac prispeli vyhlásenia politikov. Ako už bolo spomenuté, minister Andrej Doležal a jeho štátny tajomník Jaroslav Kmeť hovorili o úseku Veľký Meder – Medveďov, a ani starostovi Veľkého Medera Mariánovi Soókymu sa nepodarilo situáciu úplne objasniť, keď vo svojom novembrovom príspevku z minulého roka pripomenul, že po jesennom dokončení prác bude na jar pokračovať „rekonštrukcia“ na úseku medzi poštou vo Veľkom Mederi a obcou Ižopom, ako aj od Čiližskej Radvane po hraničný priechod.

Nejasné bolo aj minuloročné aprílové tlačové vyhlásenie Slovenskej správy ciest o uzávierkach, v ktorom spomínali uzavretie úseku medzi Čiližskou Radvaňou a Medveďovom od apríla do júla tohto roka. V tom istom vyhlásení však neskôr podrobne opísali, na ktorých šiestich úsekoch budú prebiehať práce, pričom už hovorili iba o modernizácii úseku medzi Veľkým Mederom a Čiližskou Radvaňou, ako aj o rekonštrukcii troch križovatiek (Veľký Meder, Čiližská Radvaň, Medveďov) a dvoch mostov. To isté bolo uvedené už v roku 2022 v rámci verejného obstarávania, aj keď samotný názov projektu bol trochu zavádzajúci („Cesta I/13, Veľký Meder – Medveďov – I. etapa“).

Obrátili sme sa na Ministerstvo dopravy, ktoré nás odkázalo na Slovenskú správu ciest. Od nich sme však zatiaľ nedostali odpoveď na naše doplňujúce otázky týkajúce sa toho, kedy by sa mohol kompletne zrekonštruovať vynechaný úsek.

„Správa ciest zrekonštruovala 6 kilometrov cesty, dva mosty a štyri križovatky. Položili nový asfaltový povrch, upravili parametre križovatiek a vymenili vrchnú vrstvu vozovky,” uviedol pred časom hovorca Slovenskej správy ciest Lukáš Trepáč. Dodal, že na úseku vo Veľkom Mederi boli zrekonštruované chodníky a bezbariérovo upravené priechody pre chodcov. Pri križovatke v Medveďove navyše nainštalovali cestnú meteorologickú stanicu a sčítač intenzity dopravy.

Náklady na rekonštrukcie dosiahli 10 411 000 eur, z toho 7 406 000 eur pochádzalo z fondov Európskej únie a zostávajúcich približne 3 milióny eur boli financované zo štátneho rozpočtu.

Trepáč pripomenul, že týmto sa uzavrela aktuálna etapa rekonštrukcie cesty medzi Veľkým Mederom a Medveďovom, zatiaľ čo modernizácia ďalšieho úseku medzi Čiližskou Radvaňou a Medveďovom je v prípravnej fáze.

 „Predpokladáme, že v najbližších rokoch dôjde aj k rekonštrukcii zostávajúcich 6 kilometrov,“ zdôraznil.

Plánuje sa tiež rekonštrukcia ciest II. a III. triedy vo Veľkom Mederi a Čiližskej Radvani, ktoré využívali vodiči nákladných vozidiel ako obchádzkové trasy.

Ministerstvo Kultúry Slovenskej RepublikyKult MINOREU Fond Regionálneho RozvojaIntegrovaný regionálny operačný program