3

Fotky: András Á. Cséfalvay - archív
Koncom júla bola v plnej dĺžke otvorená cesta I/13 medzi Veľkým Mederom a Medveďovom, no táto stavba má svoje chybičky krásy.
Ako sme už predtým informovali, na polovici úseku, konkrétne od Čiližskej Radvane po Medveďov, si vodiči musia naďalej zvykať na hrboľatú jazdu. No to nie je všetko. Na úseku medzi Veľkým Mederom a Čiližskou Radvaňou cestu z oboch strán lemujú zvodidlá, čo významne zužuje šírku cestnej komunikácie.
Pre osobné autá to nepredstavuje veľký problém, no ak sa na ceste stretnú proti sebe idúce kamióny, alebo ešte väčšie poľnohospodárske stroje, prejazd je v takom prípade problematický.
Jeden z miestnych poľnohospodárov, Ernő Molnár, sa v rozhovore pre portál Polnoinfo.sk vyjadril, že šírka vozovky zostala rovnaká, no komplikácie spôsobujú zvodidlá z oboch strán, ktoré zúžili priestor na pohyb veľkých strojov.
Slovenská poľnohospodárska komora ešte v polovici augusta zaslala list ministerstvu dopravy týkajúci sa tohto problému. Ako však uviedla predsedníčka komory Ilona Patasi, odpoveď ministerstva bola veľmi stručná – odporučili im, aby sa pokúsili dohodnúť so Slovenskou správou ciest (SSC), ktorá bola zhotoviteľom stavby. SSC pritom spadá priamo pod rezort dopravy. Keď sme sa aj my obrátili na ministerstvo s otázkou, dostali sme rovnakú odpoveď, zatiaľ čo zo správy ciest poslali len všeobecnú, nič nehovoriacu odpoveď.
„Šírka vozovky je 3,80 m + 3,80 m = 7,60 m, pričom väčšina poľnohospodárskych strojov má šírku 4,00 až 4,20 m (napr. kombajn, postrekovač a pod.). Projektový tím pripravoval projekt rekonštrukcie cesty bez toho, aby zohľadnil jej spoločenské využitie? Cesta je úzka a zvodidlá ju zužujú z oboch strán. Takéto riešenia sú vhodné pre horské oblasti, nie pre roviny,“ - píše sa v liste komory. Dodávajú tiež, že na ceste sa nedokáže vyhnúť ani kamión s kombajnom.
Jana Lukáčová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest (SSC), vo svojej odpovedi uviedla, že prvá etapa rekonštrukcie cesty I/13 mala za cieľ zvýšiť bezpečnosť osobnej, nákladnej, ako aj tranzitnej dopravy. Dodala, že medzi bezpečnostné riziká doterajšej vozovky patrili stav cesty a zvodidiel. Pripomenula, že šírka cesty ostala rovnaká ako predtým, pričom staré zvodidlá boli vymenené a doplnené tam, kde to vyžadovali technické normy.
Ilona Patasi upozornila, že hoci sa zodpovedné orgány odvolávajú na normy, ktoré vyžadujú obojstranné zvodidlá, v praxi to ale tak nefunguje. „Predtým sa stroje mohli stiahnuť na kraj cesty, kde bolo kúsok voľného priestoru, teraz však nemôžu, pretože tam inštalovali zvodidlo,“ – vysvetlila.
Na rovnaký problém poukázal aj ďalší miestny farmár, Árpád Beringer, podľa ktorého je nemožné, aby na dlhej trase, kde sú zvodidlá, začali cúvať so svojimi strojmi.
SSC tiež navrhla, aby kombajny jazdili s doprovodným vozidlom a pri presune zložili prednú žaciu lištu.
V piatok sa vo Veľkom Mederi uskutoční stretnutie zástupcov Slovenskej poľnohospodárskej komory, ktorá zastupuje 780 farmárov z južného Slovenska, s predstaviteľmi SSC, na ktorom sa pokúsia nájsť riešenie tejto situácie.