V Orechovej Potôni predstavili miliardársky sen

camera

4

V Orechovej Potôni predstavili miliardársky sen

Fotografie: MIP, resp. autor  

Zdieľať

Spoločnosť Mobility & Innovation Production (MIP), so sídlom v Orechovej Potôni, vo štvrtok na Slovakia Ringu predstavila mimoriadne inovatívny vodíkový ťahač, ktorý bol vyvinutý v spolupráci s divíziou nákladných vozidiel Ford.

O tejto spoločnosti sme už písali, keďže MIP vo svojej prevádzke v Hornej Potôni vyrobila tie elektrické autobusy, ktoré od začiatku tohto roka využívajú v Dunajskej Strede v rámci mestskej hromadnej dopravy.

Generálny riaditeľ spoločnosti János Onódi v rozhovore, ktorý sme s ním robili na jeseň minulého roka, prezradil, že na vývoji autobusov poháňaných vodíkom začali pracovať na jar 2022. Tieto autobusy produkujú elektrinu z vodíka, ktorou následne poháňajú motory. Onódi zdôraznil, že momentálne ide o najefektívnejšie riešenie pohonnej sústavy pre autobusy. S kapacitou 10,5 kg vodíka dosiahli dojazd až 400 km. Autobus spotrebuje 3,2 kg vodíka na 100 km, pričom podľa Onódiho je najbližšia porovnateľná spotreba až 9,8 kg.

„Náš vodíkový autobus získal na brnianskom strojárenskom veľtrhu zlaté ocenenie Európskej inovačnej ceny, ktorú odovzdal český minister dopravy,“ povedal v minulosti Onódi.

Na štvrtkovej prezentácii, ešte pred odhalením ťahača vyvinutého v spolupráci s Fordom, Onódi hovoril o tom, ako sa v roku 2022 stretli na strategickej porade s vlastníkom spoločnosti, vlani zosnulým Rudolfom Hrubým, jedným z najbohatších podnikateľov na Slovensku, a Pavlom Čulíkom, ktorý je výkonným riaditeľom MIP a zároveň jedným z výkonných riaditeľov Slovakia Ringu. Dohodli sa, že technológiu poháňajúcu vodíkové autobusy prenesú aj do kamiónov.

„Rozhodli sme sa postaviť prvý vodíkový ťahač, ktorý zvládne homologizačné skúšky. Bol to dosť ambiciózny plán pre takú malú spoločnosť zo Žitného ostrova, ale už raz sme to dokázali s autobusom. Chýbal nám však partner, ktorý by zabezpečil to najdôležitejšie – platformu,“ zdôraznil Onódi.

camera

4

V Orechovej Potôni predstavili miliardársky sen

János Onódi 

Dodáva, že od mnohých počuli, že nebude jednoduché nájsť veľkého partnera, ktorý by sa zapojil do projektu. Nakoniec sa to však podarilo pomocou slovenskej ambasády v Turecku. V Istanbule sa stretli so zástupcami spoločnosti Ford Trucks, čo umožnilo začiatok spolupráce.

„Mali sme možnosť predstaviť našu víziu, technológiu a znalosti, a zároveň požiadať o ich podporu. Vedeli sme, že na túto príležitosť čaká viac ako 50 firiem, no mali sme dostatok odhodlania. Keď sme už zodpovedali všetky otázky, jeden z vplyvných inžinierov Fordu pri rokovacom stole vyhlásil, že títo chlapci majú potrebnú motiváciu a skúsenosti s vodíkovými autobusmi, a preto hlasuje za to, aby nás podporili,“ spomínal János Onódi.

Dodal, že po tomto rozhodnutí uzavreli dohodu s Fordom a dostali poverenie upraviť jeden z ich ťahačov na vodíkový pohon. „Nerozhodovala naša veľkosť ani počet zamestnancov, ale naša vízia,“ zdôraznil.

Na podujatí vystúpil aj výkonný riaditeľ Pavel Čulík, ktorý označil tento deň za významný nielen pre spoločnosť, ale aj pre celý tím. „Relatívne neznáma stredoeurópska firma mohla byť partnerom takej významnej spoločnosti, akou je Ford, a dostala možnosť realizovať tento výnimočný projekt pod jej záštitou,“ zdôraznil.

camera

4

V Orechovej Potôni predstavili miliardársky sen

Pavel Čulík  

Vyjadril však ľútosť nad tým, že sa prezentácie nemohol zúčastniť Rudolf Hrubý, ktorý zomrel pred 11 mesiacmi. Na podujatí však boli prítomné jeho deti, Elena a Ján Hrubý, ktorí prevzali správu otcových podielov v spoločnosti.

„Môj otec mal mnoho snov. Jedným z nich bolo, aby sa na Slovensku vyrábali vozidlá poháňané vodíkom. Keď sa stretol s pánom Čulíkom z Mobility a predstavili mu projekt výnimočného vodíkového autobusu, okamžite v ňom vzplanula iskra, že by to bolo veľmi prospešné pre spoločnosť aj pre celý svet,“ povedala jeho dcéra Elena Hrubá.

Pozvanie na podujatie dostala aj ministerka hospodárstva Denisa Saková (Hlas-SD), ktorá sa však pre iné povinnosti nemohla zúčastniť. Namiesto nej prišiel prvý štátny tajomník rezortu, nedávno menovaný Szabolcs Hodosy. Ten uviedol, že práve predstavený vodíkový ťahač je „dôkazom toho, že naša krajina má potenciál prichádzať s inováciami v oblasti udržateľných a inovatívnych technológií, nielen na európskej, ale aj na globálnej úrovni“.

„Rozvoj v tejto oblasti bude závisieť aj od toho, ako sa podarí tieto nové technológie uplatniť v praxi a ako sa infraštruktúra dokáže prispôsobiť. Ministerstvo hospodárstva podniklo konkrétne kroky na podporu vodíkového pohonu,“ uviedol s tým, že jedným z nich je vyčlenenie 13,5 milióna eur na zabezpečenie elektrolýzerov, o ktoré prejavilo záujem 12 firiem. Dodal, že bola zverejnená aj výzva na vybudovanie troch verejne prístupných vodíkových čerpacích staníc, ktoré by mohli byť prvými lastovičkami v tejto oblasti infraštruktúry.

Uviedol, že predstavený vodíkový ťahač má na jedno natankovanie väčší dojazd ako jeho elektrická verzia, konkrétne 600 až 750 km, čo je nevyhnutnou podmienkou pre komerčné využitie.

Z informácií o ťahači vyplýva, že tankovanie je jednoduché a časovo nenáročné a jeho vedenie nevyžaduje od vodiča žiadne nové zručnosti. Podľa homologizačných predpisov je maximálna povolená hmotnosť, vrátane ťahaného nákladu, 45 ton.

Na záver prezentácie podpísali zástupcovia MIP memorandum so spoločnosťami Metrans a Waberer’s, ktoré sú očakávanými prvými zákazníkmi vodíkových ťahačov.

Autori tohto článku

Ministerstvo Kultúry Slovenskej RepublikyKult MINOREU Fond Regionálneho RozvojaIntegrovaný regionálny operačný program