Na výstavbu kruhového objazdu pri firme Metrans si budeme musieť počkať až do roku 2027, zatiaľ čo v Kostolných Kračanoch sú práce v pokročilejšom štádiu.

camera

1

Na výstavbu kruhového objazdu pri firme Metrans si budeme musieť počkať až do roku 2027, zatiaľ čo v Kostolných Kračanoch sú práce v pokročilejšom štádiu.

Pri Metranse. Fotografie: András Á. Cséfalvay  

Zdieľať

Je to takmer rok, keď po výjazdovom zasadnutí vlády v Galante, v závere prezidentskej kampane Petra Pellegriniho, oznámil primátor Dunajskej Stredy Zoltán Hájos veľkolepú správu o vládnej podpore dvoch kruhových objazdov, neuviedol však, kedy by sa mohli zrealizovať. Ani jeden z projektov sa dodnes nenachádza v konečnej fáze. Vtedajšie uznesenie vlády bolo čiastočne splnené, no jeho formulácia bola pomerne nejasná a neobsahovala žiadne relevantné dátumy.

Začnime projektom, ktorý je v pokročilejšom štádiu – kruhovým objazdom v Kostolných Kračanoch. Naposledy sme o ňom písali v júli 2023, keď sa predpokladalo, že do konca roka 2024 bude dokončený na ceste I/63, na rohu priemyselného parku, na konci Kračanskej cesty v Dunajskej Strede.

„Došlo síce k istému oneskoreniu z našej strany, no medzičasom, keď sa pripravovala trasa rýchlostnej cesty R7, došlo k zmene príslušných parcelných čísel, a preto sme museli prepracovať projektovú dokumentáciu a situačné výkresy,“ prezradil v tom čase starosta Kostolných Kračian, Peter Mórocz. Dodal, že dokončujú realizačný projekt, ktorý je ešte potrebný na vyhlásenie verejného obstarávania.

Vláda vo svojom uznesení z marca minulého roka uviedla, že do decembra 2024 by malo byť vyhlásené verejné obstarávanie na výstavbu kruhového objazdu v Kostolných Kračanoch, nakoniec však bolo potrebné tento termín upraviť.

„Vtedajšie plány obsahovali konkrétny termín a predstavu, no medzičasom sme museli prepracovať projektovú dokumentáciu. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) už zakreslila existujúcu trasu R7, pričom bolo potrebné upraviť niektoré technické detaily. Momentálne sme vo fáze vybavovania stavebného povolenia, ktoré by sme mali mať najneskôr začiatkom leta,“ uviedol Mórocz s tým, že sa im podarilo dosiahnuť predĺženie lehoty na splnenie vládneho uznesenia do konca júna tohto roka.

Keďže kruhový objazd zasahuje do cesty I. triedy, stavebné povolenie vydáva okresný úrad. Podľa slov starostu je komunikácia medzi okresným úradom, Slovenskou správou ciest (SSC) a obcou na dennej báze a spoluprácu označil za konštruktívnu.

„Od správy ciest sme dostali kladné stanovisko k projektovej dokumentácii. Na to sme čakali, bolo to jednou zo základných podmienok realizácie, na základe čoho môžeme pokračovať v procese schvaľovania,“ pokračoval Mórocz.

Uviedol, že ak by SSC v lete vyhlásila verejné obstarávanie, reálne existuje šanca, že výstavba by sa mohla začať už na jeseň, prípadne ešte v priebehu tohto roka. Dodal, že rozpočet na realizáciu kruhového objazdu sa pohybuje medzi 1,5 až 2 miliónmi eur, pričom ide o mimoriadne frekventovanú križovatku, čo si vyžaduje dôkladné prípravy na organizáciu obchádzkovej trasy.

„Podľa plánov zostane na ceste I/63 aj na ceste vedúcej do Kostolných Kračian voľný jeden jazdný pruh, pričom budú vytvorené obchádzkové trasy cez priemyselný park a dunajskostredskú Viedenskú cestu,” zdôraznil Mórocz s tým, že už prebieha upresňovanie umiestnenia dopravného značenia.

Výstavba by podľa predpokladov mala trvať približne pol roka, čo zahŕňa aj presun kanalizačných, telekomunikačných a elektrických vedení. Podľa Móroca by kruhový objazd medzi Kostolnými Kračanmi a Dunajskou Stredou mohol byť dokončený v roku 2026.

Treba však vedieť, že tento kruhový objazd bude využívaný iba dovtedy, kým sa na toto miesto nedostane trasa R7 – ak sa tak vôbec niekedy stane. Podľa vizualizácií Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) spred niekoľkých rokov bude jedna z jazdných dráh rýchlostnej cesty R7 súčasťou súčasnej cesty I/63 a v tomto bode, nad križovatkou pri Kostolných Kračanoch, povedie nadjazd R7. V tom prípade bude teraz plánovaný kruhový objazd odstránený a nahradí ho nový, bližšie k Dunajskej Strede, pri rozvodni elektriny, kde bude novovybudovaná cesta I/63 viesť medzi nadjazdmi na Kráľovičove Kračany a na Mliečany. Ak sa tento projekt zrealizuje, vznikne aj nový vstup do priemyselného parku od nadjazdu pri Kráľovičových Kračanoch.

Aká je sitácia pri Povode?

Na ceste pri Povode, pri spoločnosti Metrans, je situácia o niečo komplikovanejšia a na realizáciu ohlásenej dobrej správy po vládnom uznesení si pravdepodobne ešte niekoľko rokov počkáme. Zvláštnosťou v tomto prípade je, že minuloročné vládne uznesenie bolo splnené, avšak obsahovalo iba toľko, že do konca roka 2024 má mesto Dunajská Streda uzavrieť dohodu o spolupráci so Slovenskou správou ciest (SSC) na výstavbu kruhového objazdu.

Diskusia o tomto kruhovom objazde sa v roku 2023 znova rozprúdila v súvislosti s nehodami, ktoré sa tam odohrali. V lete 2023 sa na križovatke cesty I/63 pri odbočke na Povodu stala smrteľná nehoda a náš portál takmer každý mesiac informoval o vážnych nehodách s vážnymi zraneniami. Na základe štatistík dopravnej nehodovosti bol tento úsek vyhodnotený ako jedna z najnebezpečnejších križovatiek v Trnavskom kraji.

Slovenská správa ciest roky sľubovala výstavbu kruhového objazdu. Primátor Dunajskej Stredy Zoltán Hájos obviňoval štátne orgány z nečinnosti, rovnako ako generálny riaditeľ spoločnosti Metrans, ktorá sa už v minulosti podieľala na vypracovaní projektovej dokumentácie kruhového objazdu a tiež presadzuje výstavbu tohto dopravného uzla, ktorý by uľahčil pohyb ich kamiónov.

Podľa zmluvy podpísanej tesne pred Vianocami sa mesto Dunajská Streda zaviazalo vykúpiť pozemky potrebné pre výstavbu kruhového objazdu, čo nám v odpovedi na otázky potvrdil aj primátor Zoltán Hájos.

„Po druhé, v apríli minulého roka sa zmenili slovenské technické normy, a preto je potrebné prepracovať projektovú dokumentáciu. Dôvodom zdržania je aj to, že projektant, ktorý ju pôvodne vypracoval, má viac ako 70 rokov a už sa jej ďalej nechcel venovať. Celý projekt odovzdal spoločnosti Metrans, ktorá bola jeho objednávateľom,“ vysvetlil.

Celá projektová dokumentácia sa nemusí vypracovať odznova, stačí ju upraviť. Spoločnosť Metrans do tohto procesu zapojila novú firmu. Podľa slov primátora Hájosa by sa tento rok mohla dokončiť finálna projektová dokumentácia a samospráva Dunajskej Stredy by mohla doriešiť otázku pozemkov v okolí kruhového objazdu.

„Ak sa to podarí tento rok, budeme môcť odovzdať projektovú dokumentáciu Slovenskej správe ciest (SSC), ktorá ju následne predloží na stavebné konanie. Dohodli sme sa, že ak budú potrebné odborné posudky, aj v tomto smere môžeme pomôcť, a keď bude vydané stavebné povolenie, SSC môže vyhlásiť verejné obstarávanie,“ uviedol primátor.

Nie je však známe, akú sumu si vyžiada výstavba tohto kruhového objazdu. Hájos prezradil, že výkup pozemkov by mohol stáť približne 70-tisíc eur a náklady si vyžiada aj prepracovanie projektovej dokumentácie.

„V roku 2026, keď budeme v tejto fáze, bude potrebné politicky zalobovať , aby sa na to našli aj finančné prostriedky,“ uviedol. Podľa našich informácií je aktuálnym cieľovým dátumom rok 2027.

V súvislosti s tým sa už v Dunajskej Strede uskutočnila menšia investícia – rozšírenie tzv. Baranyaiho kruhového objazdu na Hlavnej ulici. Táto úprava bola nevyhnutná, pretože spoločnosti pôsobiace v priemyselnej zóne Dunajskej Stredy, najmä Metrans, Deichmann a Cargo-Partner, intenzívne využívajú povodskú križovatku na ceste I/63 pre kamióny. Počas jej prestavby bude preto potrebné zabezpečiť alternatívnu trasu, ktorou bude práve Povodská cesta a kruhový objazd na križovatke Hlavnej a Jilemnického ulice v Dunajskej Strede. Náklady na túto úpravu presiahli 50-tisíc eur.

Na to, aby sme aj v Dunajskej Strede mohli využívať kruhové objazdy podobne ako v Galante, si však budeme musieť počkať ešte minimálne jeden až dva roky. Ich výstavba by pritom mohla významne prispieť k zníženiu nehodovosti a zníženiu počtu vážnych dopravných nehôd.

Autori tohto článku

Ministerstvo Kultúry Slovenskej RepublikyKult MINOREU Fond Regionálneho RozvojaIntegrovaný regionálny operačný program