Kanovits Print Atelier medzi najlepšími na svete: „My sa nechválime – robia to za nás iní“

camera

3

Kanovits Print Atelier medzi najlepšími na svete: „My sa nechválime – robia to za nás iní“

Zoltán Kanovits / Foto: Gábor Kanovits 

Zdieľať

V prvej polovici mája sa v Berlíne konalo prestížne svetové podujatie FESPA Global Print Expo, ktoré patrí medzi najvýznamnejšie výstavy v oblasti tlačiarenského priemyslu. Do finále jednej z kategórií sa prebojovalo aj dunajskostredské štúdio Kanovits Print Atelier – a nielen to, odnieslo si domov aj bronzovú medailu. O ocenení, jeho pozadí a budúcnosti firmy sme sa rozprávali so zakladateľom a riaditeľom spoločnosti s 20-ročnou históroiu, Zoltánom Kanovitsom.

Čo treba vedieť o ocenení FESPA Awards a čo pre vás znamená, že ste sa ako firma z Dunajskej Stredy zúčastnili a dokonca získali cenu?
Ide o cenu udeľovanú nezávislou tlačiarenskou organizáciou FESPA, ktorá vznikla v roku 1962 a združuje národné asociácie z 37 krajín. Je to nezávislé združenie, ktoré nie je naviazané na žiadnu konkrétnu značku v oblasti tlače. FESPA každý rok organizuje svetový veľtrh tlače – jeden z dvoch najväčších podujatí tohto druhu na svete –, pričom práve tento má celosvetový charakter, a preto sa aj udelené ocenenia považujú za globálne.

Tento rok sa na prvom mieste umiestnili Japonci, druhí boli Angličania a tretí my – z Dunajskej Stredy.

Je to pre nás obrovská česť a zároveň uznanie pre celý náš tím, že to, na čom pracujeme, má zmysel. Dokázali sme obstáť v medzinárodnej konkurencii aj z takéhoto malého mesta.
Obzvlášť, keď si uvedomíme, aké veľké projekty robia naši súperi. Napríklad víťaz v jednej z kategórií navrhoval tapety a dekorácie pre film Barbie. Tí, čo nás predbehli, vytvorili reklamný nosič s vertikálnymi záhradami, ktoré dokážu pohltiť až 350 kg oxidu uhličitého. Keď sme pred dvoma rokmi v Mníchove získali striebro, predbehol nás tlačiar zo Švajčiarska s knihou pre značku Louis Vuitton.

Ako prebieha nominácia, ako sa dá dostať do súťaže a čo vám takáto cena prinesie?
Keď je súťaž vyhlásená, v zásade sa môže prihlásiť ktokoľvek. Tento rok prišlo 280 prác z 30 krajín. Existuje viacero kategórií – my sme súťažili v kategórii špeciálnych tlačových efektov, čo je jedna z najnáročnejších. Vo februári nám oznámili, že sme sa dostali do finále.
Na výstavu prišlo 16-tisíc odborníkov zo 60 krajín sveta. Práce finalistov sú vystavené v halách výstaviska Berlin Messe. O udelení cien rozhoduje silná medzinárodná porota zložená z odborníkov z branže.

Toto bolo už naše siedme ocenenie – prvé sme získali v New Yorku, kde sme vyhrali absolútnu hlavnú cenu, potom ešte jednu na tom istom mieste, ďalšie dve v Londýne, pred dvoma rokmi v Mníchove a raz sme sa dostali do finále aj v Anglicku.
Hoci s cenou nie je spojená žiadna finančná odmena, pri budovaní dôvery medzi klientmi to znamená veľmi veľa. Nie sme to totiž my, kto tvrdí, že sme dobrí – sú to nezávislé organizácie, ktoré to o nás hovoria. V očiach náročného klienta v medzinárodnom prostredí tieto ocenenia potvrdzujú našu odbornosť.

Za akú prácu ste získali toto konkrétne ocenenie?
Naša firma oslavuje 20 rokov. Pri tejto príležitosti som vytvoril špeciálnu knihu, v ktorej sumarizujeme, čo sme za tie roky dosiahli, aké boli míľniky v histórii firmy a pre koho sme počas tých rokov pracovali. Každý jeden člen tímu má v nej svoju dvojstranu s portrétom a opisom toho, čo robí, s kým spolupracuje a čo pre firmu znamená. Táto kniha bola venovaná práve im.
Otvorená kniha má formát na výšku A4, ale neotvára sa ako bežná kniha, skôr ako staré harmonikové leporelo. Na každej strane sme použili tlačové techniky a špeciálne efekty, ktoré sú v digitálnej tlači aktuálne špičkou – tlačili sme zlatou aj striebornou farbou, použili sme špeciálne laky, laserový výrez aj gravírovanie textov priamo do papiera.

Čo podľa hodnotenia poroty rozhodlo o vašom úspechu?
Porota hodnotila najmä špeciálne tlačové efekty a to, ako ich kto dokázal využiť – a práve v tom sme silní.
Používame technológie, ktoré nám umožňujú pracovať pre tých najnáročnejších klientov – ako Tatra banka, J&T, Ferrari či Porsche. Nesúťažíme v tom, kto vytlačí najlacnejší leták alebo vizitku na Slovensku – aj to síce robíme, ale našou špecializáciou sú výnimočné projekty.
Niektoré stroje, ktoré máme, nie sú dostupné nikde inde na Slovensku a dokonca ani v krajinách V4 – snažíme sa ich získať medzi prvými. Aj preto chodím na svetové výstavy.
Tieto stroje, v kombinácii s našimi rokmi zbieranou kreativitou a víziou, sme preniesli do tej knihy. V digitálnom svete si dnes viete objednať jediný exemplár čohokoľvek – produkty môžu byť personalizované a obsahovo rôznorodé. Práve táto kombinácia technológií, dizajnu a špeciálnych efektov je to, čo ocenila porota v Berlíne.

„Ideme ďalej a čakáme na nové výzvy“ – ako si to napísal. Ako vyzerá budúcnosť Kanovits Print Atelier?

Prežívame komplikované obdobie – vo svete panuje neistota, čo sa odráža aj na podnikateľskom prostredí. Mnohé firmy čelia ťažkostiam spôsobeným politickou situáciou, mnohí sú nútení šetriť. Niektorí zatvárajú kohútiky, iní optimalizujú a chcú posilniť marketing, dosiahnuť výsledky, získať klientov. Našou budúcnosťou je nájsť si v tomto priestore svoje miesto.

Globálne tlač klesá, veľa vecí sa digitalizuje – ale nie všetko. Katalógy zažívajú svoju renesanciu. Namiesto 30-tisíc kusov sa objedná najskôr 50 až 100 výtlačkov – ale v špičkovej kvalite a špeciálnom prevedení. Hmatateľné veci majú svoje čaro. Podľa jedného prieskumu až 92 % mladšej generácie si viac váži veci, ktoré môže držať v ruke – aj preto rastie záujem o tlačené knihy.

Za dvadsať rokov sme nazbierali obrovské množstvo skúseností a videli sme toho dosť. Našim klientom sa snažíme pomáhať práve v tom, ako aj v ťažších časoch dokážu kvalitným marketingom, silným imidžom a precíznym výstupom budovať dôveru.

Sú aj nové segmenty v oblasti tlače, ktoré rastú. Jedným z nich je obalová technika – pekné krabičky. Aj malý podnikateľ dnes chce svoje produkty zabaliť štýlovo a zaujme ho to, že aj v malých sériách to vieme vyrobiť.

Druhou hodnotnou oblasťou, ktorou sa čoraz viac uberáme, je interiérový dizajn – tlačené interiérové prvky, tapety s vlastným dizajnom. Tlačíme aj na kožu, textil a sklo. Za posledných dvadsať rokov sme si vybudovali výborné referencie. Naša práca má svoj dopad – inak by do nej klienti neinvestovali.Spodná časť formulára

Autori tohto článku

Ministerstvo Kultúry Slovenskej RepublikyKult MINOREU Fond Regionálneho RozvojaIntegrovaný regionálny operačný program